HEM             AKTIVITETER               WORKSHOPS            OM OSS                EVENTGUIDE              HÅLLBARHET

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon

© 2019 by Kick It Off Event AB

EVENTGUIDE

Vad är ett event?

​Har jag kommit rätt, tänker du. Ska jag hålla ett event? Ja, troligtvis!

Middagsbjudningar piffas upp med hemmaversioner av "Halv åtta hos mig", teman införs på förfester för att skapa wowfaktor och numera är det standard att ägna en heldag åt välplanerade aktiviteter när det är dags för möhippa.

 

Allt detta kan man säga ryms inom begreppet event. Det behöver inte handla om stora festivaler eller konferenser utan det kan även vara ett privat event hemma i lägenheten eller i en festlokal.

När du väl bestämt dig för att hålla ett event kan du behöva lite hjälp på vägen. Nedan följer fem steg alla bör tänka på när man börjar planera och vill skapa ett komplett event som kommer imponera på alla!

STEG 1 - SYFTE

Syftet med ditt event kan vara något organiserat och välplanerat eller mer flytande. Man skulle kunna tänka att vissa event inte har något syfte, men det stämmer inte. Alla event har något syfte oavsett om det handlar om något så tydligt som en födelsedag till att hålla en träff för vänner man inte sett på ett tag.

Oavsett syftet med just ditt event vill vi slänga in ett ledord: Gruppdynamik. Ett event görs för grupper och det är i gruppen alla individer blir levande. Att skapa förutsättningar för en levande gruppdynamik bör vara prio ett!

Och hur skapar man då detta? Jo, du behöver tänka till kring moment som inkluderar alla olika personligheter och intressen. Ett bra sätt att inkludera kan vara att alla gör något de inte brukar. Gruppen får chansen att kliva ur sin comfort zone och testa på något nytt ihop.

Unika & moderna koncept

Vi alla har hållit i olika typer av event. Allt från middagar och spelkvällar till överraskningspartyn och förfester. De absoluta favoriterna är oftast de event där man får testa på något nytt. När det inte alltid är som det brukar vara och man får med sig upplevelser man minns länge.

 

Att hålla i en tillställning där alla inte vet vad de ska förvänta sig ger dig enbart fördelar. För det första så vill man delta på ditt event för vem vågar missa en grym kväll? För det andra skapar man speciella band med de personer som man väljer att dela upplevelser med.

 

Kanske är ni ett kompisgäng som alltid gör samma sak, eller till och med ses mer sällan för att ni har slut på idéer och saker att göra ihop?

Kanske är ni en grupp med många nya bekantskaper och vill lära känna varandra mer? Eller kanske är ni en grupp kollegor som behöver ny energi och behöver samlas kring annat än jobbet?

Nya koncept är för er!

DET ultimata eventupplägget

- för privata fester

1. PLANERING

Det ultimata sättet att hålla ett framgångsrikt event är att slopa det klassiska upplägget med att det finns en värd och flera gäster. 

Istället kan man se det som att man håller ett event ihop, men utser någon eller några att ha det övergripande planeringsansvaret.

 

Den som utses till eventplanerare kan helt enkelt vara någon som tycker att det är roligt och som är bra på att styra upp fester.

Tips!

Inkludera resten av gruppen genom att ibland skicka ut frågor som ger dem chansen att yttra sig om upplägget. Om ingen har några särskilda önskemål så kör bara! Överraskningar kan också vara kul.

2. UPPDELNING

Ett framgångsrikt event skapar man även genom att alla delar på kostnader för "the basic stuff". Det kan t.ex vara maten, drickan och eventuell lokal om man inte håller festen i hemmet.

Antingen bestäms vad varje person ska ta med eller så står någon för inhandling och resten får swisha.

Denna uppdelning passar oavsett om det är en fest eller middag man planerar.

Tips!

Bestäm på förhand en ungefärlig budget, så att alla är med på tåget. Förutom det grundläggande kan man i budgeten även räkna in kostnader för exempelvis en rolig och udda gruppaktivitet.

3. INNEHÅLL

 

Innehållet i ett event är det som gör eventet levande. Förutom det grundläggande behöver ett lyckat event någon form av underhållning.

Den bästa underhållningen är den där alla är aktiva och gör någonting roligt och oväntat ihop. En gruppaktivitet är the way to go!

Att låta en utomstående hålla i detta moment är det smartaste sättet för att garantera att alla kan vara med och  blir därför en minnesvärd upplevelse.

Tips!

Välj aktiviteter och spel som skapar wowfaktor och ger eventet det lilla extra. Vi har tagit fram koncept som ger 100% aktiva deltagare och skapar goda skratt. Upptäck vårt utbud av aktiviteter här.

 

Skapa ett program!

Det bästa sättet att få ditt event att flyta på är att sätta upp hållpunkter med ungefärliga tider för när olika moment i ditt event ska ske. Ett program för kvällen behöver inte hållas till punkt och pricka, men kan underlätta att hålla koll och för att inte missa något. Vi har nog alla varit med om födelsedagar där tiden bara rusar iväg och man glömmer att ta fram tårtan. Eller middagsbjudningar som får en trögstart då värden är för upptagen och stressad för att erbjuda dricka eller tilltugg. Även om det är ett mindre event du planerar så kan vi garantera att en enklare form av program behövs. Främst för ens egen skull.

 

Frågar att ställa sig vid utformandet av ett program kan vara:

Vilka moment ska ingå?

Vilken tid ska vi äta?

Hur ska eventet inledas?

OM DU PLANERAR

EVENT FÖR PRIVATPERSONER

Nedan finner du förslag på program och tips om innehåll

för olika typer av privata event.

10.00 Bruden "kidnappas"
10.30 Frukostpicknick i parken
12.00 Bruden får uppdrag på stan
13.00 Ta taxin hem till brudtärnan för

          bubbel och exotisk fruktbricka
14.00 Skapa parfymer med Create It -

         en DIY-aktivitet

MÖHIPPAN

FÖDELSEDAGEN

17.00 Mingel med välkomstdrink och snittar
18.00 Matlagningsaktiviteten Taste It

         och laga italiensk mat eller meze
22.00 Utgång till favoritklubben för

         en fulländad kväll!

OM DU PLANERAR

EVENT FÖR FÖRETAGSGRUPPER

Nedan finner du förslag på program och tips om innehåll

för olika typer av företagsevent

UTBILDNINGSDAGEN

08.30 Föreläsning - introduktion för

          nya medarbetare
09.30 Paus och fika
10.00 Workshopen Kick It On för nya

         arbetsgrupper
13.00 Lunch
14.00 Föreläsning

09.00 Personalmöte

10.00 Frukost & kaffe
10.30 Workshop Kick It Over
för grupper

         som arbetat ihop ett tag

13.30 Lunch
14.15 Skapa egna bodyscrubs med

         Create It

PERSONALDAGEN

FLER TIPS HITTAR DU PÅ BLOGGEN!

January 14, 2019

Har du hört talas om det här med matlagningsaktiviteter? En kombination mellan en matlagningskurs och att ha en privat kock hos dig. För alla oss som älskar mat och att testa på nya smakkombinationer är en matlagningsaktivitet det perfekta sättet att piffa till middags...

May 5, 2018

Det finns många anledningar att fixa ihop ett brunchevent, varför inte liksom? Du får hänga med personer du tycker om och du får äta gott. Dessutom är en hemmabrunch lyxigare än en vanlig gammal hederlig frukost. Om du följt Brunchguiden har du fått tips och inspiratio...

April 23, 2018

Vad du ställer på bordet under en brunch är det absolut centrala. Därför är det dags att snacka mat i del 2 av Kick It Off Event´s Brunchguide!

April 13, 2018

Brunchtider är här! Vilken tur att Kick It Off Event alltid är redo att sätta din brunchbjudning på kartan! Vad sägs om en vårinspirerad brunch med vännerna?

March 16, 2018

Kombinationen av råsocker, mynta och lime skapar en perfekt mojito men för den som vill ta sin tjejkväll till en ny nivå får därför tre stycken recept med inspiration från mojitodrinken.

January 22, 2018

Temafester måste väl vara det roligaste som finns? Det som är så bra är att de kan hållas utan någon särskild anledning, det är temat som gör festen! Är du sugen på att hålla i en temafest och vill ha tips på unika koncept ska du fortsätta läsa. Här kommer du hitta tip...

Please reload

GE OSS FEEDBACK!

Vi uppdaterar ständigt vår eventguide. Saknar du något tips eller har förslag på vad mer vi bör lyfta, tveka inte att höra av dig!

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon